Välkommen!

Roligt att just du vill stanna upp och ta del av min blogg! Jag är lätt att kontakta för synpunkter i något ämne. Gör gärna det!!
Mailadress: jan_erik_einarsson@hotmail.com
Mobil 0708-607102 / Jan Erik


tisdag, september 15, 2009

Kan ett riksdagsparti vara "kristet"?

Vad jag har svårt att förstå är hur socialdemokraterna (eller ett annat riksdagsparti) som parti kan gå ut med listor i kyrkovalet. Som parti är socialdemokraterna religiöst neutrala - och så måste det vara i dagens mångreligiösa och mångkulturella samhälle. Men går man ut med listor i kyrkovalet som parti, så måste man ju som parti stå för Svenska kyrkans tro; enkelt uttryckt säga "Ja" till trosbekännelsen.
Som jag uppfattar det så säger socialdemokraterna som parti både att vi är religiöst neutrala och att vi tror på Fadern, Sonen och Anden enligt trosbekännelsens formuleringar. Detta tycker jag är en motsägelse, i synnerhet som socialdemokraterna (och även moderaterna) har en partiledare som uttryckligen tagit avstånd från Svenska kyrkan. Eller: Är socialdemokraterna ett kristet parti?
Jag är glad för att det finns ett stort antal politiker som är bekännande kristna och som gör lovvärda insatser som förtroendevalda inom politiken, inom kyrka eller frikyrka och inom föreningslivet. Självklart är alla som vill engagera sig för Svenska kyrkan välkomna att göra det, men då (helst) under en fri nomineringsgrupps namn, tycker jag.
Frimodig kyrka är det verkliga alternativet i kyrkovalet!