Välkommen!

Roligt att just du vill stanna upp och ta del av min blogg! Jag är lätt att kontakta för synpunkter i något ämne. Gör gärna det!!
Mailadress: jan_erik_einarsson@hotmail.com
Mobil 0708-607102 / Jan Erik


tisdag, april 07, 2009

17 mdr på tre år = mycket pengar!

Idag sprids nyheten att regeringen i vårpropositionen lägger ut mer resurser till kommuner och landsting. Min bedömning är att det bör bli uppåt 5 mnkr mer i Örkelljunga kommun för 2010 än tidigare känt.
Vidare påstås i radionyheterna att det inom regeringskansliet finns en uppfattning att kommunerna kan klara en bit själva, eftersom de senaste åren varit "goda år". Många kommuner har då ökat mer än nödvändigt, sägs det att regeringen anser.
Jag håller med! Örkelljunga kommun har ökat sina utgifter mycket såväl 2008 som 2009 och lagt ut de snabbt ökade skatteinkomsterna i verksamheterna. Trots att resurserna redan tidigare stod sig väl i en jämförelse med andra kommuner gick det inte att bygga upp en överskottsnivå som skulle varit bekväm att ha i dessa dagar.
Det vi sett är typiskt: mer resurser rinner lätt ut i goda tider, och i sämre tider fattas alltid pengar. Ser vi skattebetalare detta? Det påstås att det sparas - men det är inte sant. Det de flesta menar är att pengarna inte räcker till allt och omfördelningar kallas besparingar. Men totalt sett ökar vi!
Ekonomi handlar om begränsade resurser! Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.
Innan en skattehöjning sker i svenska kommuner skulle det vara lag på att folkomrösta om detta, tycker jag. Såvitt jag känner till har folkomröstning om en skattehöjning skett i tre svenska kommuner och alla tre gångerna sa en majoritet nej till skattehöjningen. För vem är en skattehöjning bra? För skattebetalarna eller för särintressena? Jag påstår att en majoritet inte vill att kommunen ska höja skatten, men att vi ska använda pengarna ännu bättre.
Örkelljunga kommun använder ungefär 500 mnkr varje år. Det är mycket pengar!